Úklid sněhu ze silnic se letos prodraží o desítky milionů

Zimní údržba v Libereckém kraji bude výrazně dražší než minulou zimu. Důvodem je větší množství sněhu i střídání teplot. Jen Liberecký kraj už stála údržba silnic druhé a třetí třídy od listopadu do konce ledna 91,3 milionu korun, bezmála o pětinu víc než před rokem. Podobně jsou na tom v Liberci nebo podhorském Jablonci nad Nisou, kde dokonce museli v lednu kvůli množství sněhu vyhlásit na šest dní kalamitní stav. „Zima přitom ještě zdaleka nekončí,“ řekl ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje Jan Růžička.

Náročnější je zima hlavně na horách, kde jsou sněhové mantinely kolem silnic už tak vysoké, že je běžně používanými pluhy nelze přehodit a silnice se zužují. Silničáři tam pak musí nasazovat frézy, což údržbu výrazně prodražuje.

„Asi nejvíc nám ale údržbu komplikují změny počasí, hlavně oteplení, kdy se nám začnou rozpadat inertně udržované komunikace, s tím dost bojujeme," doplnil Petr Šén, ředitel společnosti Silnice LK, která má na starosti údržbu silnic v kraji. Při oteplení silné vrstvy ujetého sněhu na silnicích nižších tříd povolují a tvoří se v nich hluboké koleje. Technika silničářů má pak problém silné vrstvy ze silnic strhnout.

Z pohledu krajských silničářů je letošní zima hodně podobná zimní sezoně 2016/2017. Tehdy na konci ledna náklady přesáhly dokonce 98 milionů korun. Jen v lednu tehdy Liberecký kraj za údržbu svých komunikací zaplatil téměř 60 milionů korun a celkově náklady za zimu dosáhly bezmála 127 milionů. Letos přišla lednová údržba zhruba na 55 milionů. „V průměru ale stojí lednová údržba krajských silnic kolem 40 milionů korun," řekl Růžička. Před rokem byla zima podstatně mírnější, lednové náklady byly necelých 30 milionů korun.

Liberecký kraj je z velké části horskou a podhorskou oblastí, která je na zimní údržbu náročná. Silničáři mají na starost 2074 kilometrů silnic druhé a třetí třídy, z toho jen 65 kilometrů se v zimě neudržuje. Sůl se používá na 743 kilometrech silnic, což je téměř 36 procent všech krajských komunikací. Ostatní se udržují štěrkem nebo se jen pluhují. Od začátku zimy už silničáři na silnice vysypali 9000 tun soli a 17 000 tun drti. „Od listopadu do konce ledna jsme spotřebovali tolik soli a inertního materiálu co za celou loňskou zimu. Zásoby průběžně doplňujeme," dodal Šén.

Velmi náročná je letošní zima v Jablonci nad Nisou. V podhorském městě museli dokonce 9. ledna vyhlásit kalamitu, protože vytrvale sněžilo a technické služby nestíhaly sníh odklízet. Odvolali ji až 14. ledna. Kalamita s sebou přinesla výrazně zvýšené výdaje na odklízení sněhu. „Náklady na jeden den zimní údržby byly až půl milionu korun," řekl náměstek primátora pro ekonomiku Štěpán Matek (KDU-ČSL). Sníh se musel z ulic odvážet, nákladní auta ho na deponie odvezly 16 000 tun. Zimní údržba už město stála 17 milionů korun. Jen za leden zaplatila radnice 13 milionů, loni stála údržba za celou zimu jen o milion víc.

Letošní zima se prodražuje i ve stotisícovém Liberci. „Od listopadu do konce ledna stála údržba přibližně 35 milionů korun, loni to bylo za stejné období 29,5 milionu," řekla mluvčí Technických služeb města Liberce Alžběta Folprechtová. Jen za leden zaplatí město 23 milionů korun, dvakrát víc než loni. Také připravené zásoby soli a drti už došly a technické služby musely objednat další. „Největším problémem jsou ale špatně zaparkovaná vozidla, úzké profily ulic, při větším spadu sněhu je problém, že není kam hrnout sníh. Problémy jsou s tím hlavně na chodnících a na některých komunikacích třetí třídy," dodala.


Celkem
Sdílení

0 komentářů

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zveřejněn. Povinné pole jsou označeny *

*
*

.